Inloggning

Användarnamn:

Lösenord:




Mat för äldre

Mindre energi men lika mycket näring


Många ställer sig frågan- när jag blir äldre måste jag då ändra mina matvanor?

Ett generellt svar är att om man är frisk, inte överviktig och varierar sin mat så kan man fortsätta äta precis som man gjort tidigare under livet. De flesta undersökningar som har genomförts bland hemmaboende äldre visar att äldre generellt äter hälsosamt. Det är först om man av olika anledningar börjar äta sämre genom att t ex minska sina portionsstorlekar som man behöver fundera på hur man väljer sin mat och sätter samman sina måltider.

 

Att äta mindre portionsstorlekar innebär att man har svårare att få i sig den energi och näring som man behöver. Man bör därför välja livsmedel som har ett bra näringsinnehåll och inte ger för stor andel ”tomma kalorier” d v s mycket energi men mindre andel näring. Fett ger stor andel energi och kan därför vara viktigt att tillföra snarare än att undvika om man är äldre. Fett av bra kvalitet är, precis som hos yngre viktigt att eftersträva. Det kan rent praktiskt innebära att man använder bordsmargarin, en olja-vinägrett dressing, flytande margarin i matlagningen och fet fisk någon gång i veckan.

 

Om man vet med sig att man äter mindre portioner är det viktigt att tänka efter vad det är som ligger till grund för detta. Aptitlöshet kan vara orsakat av flera faktorer, t ex sjukdom, medicinering, depression, att man rör sig mindre än tidigare e t c.  Detta kan leda till att man minskar i vikt alltför snabbt eller alltför mycket och då bör man försöka åtgärda detta genom att äta fler mellanmål, lägga till en efterrätt eller, om möjligt, öka portionsstorlekarna. Att välja mat man tycker särskilt mycket om kan vara extra viktigt för att aptiten ska vara god. Likaså kan daglig fysisk aktivitet, även i mindre omfattning, leda till att aptiten stimuleras. Att vistas ute är stimulerande även av andra skäl t ex att öka upptaget av D-vitamin som är särskilt viktigt eftersom äldre ofta ligger i riskzonen för brist.

 

Bland äldre kan det finnas en risk att vätsketillförseln är otillräcklig och mindre än behovet vilket kan leda till uttorkning av kroppen och/eller förstoppning. Därför är det viktigt att tänka på att dricka i samband med måltider men även mellan dessa. Vanligt vatten är bra medan söta drycker kan bidra till onödigt energitillskott. Även att välja livsmedel som ger fibrer- grönsaker, frukt, bröd med hela korn mm, kan förebygga förstoppning såväl som att det ger viktiga vitaminer.

 

Det finns flera skäl till att försöka ha en jämn fördelning av dagens måltider. En jämn fördelning av energiintaget ger t ex ett jämnare blodglukosvärde vilket är positivt för diabetiker men även för friska personer. En lämplig fördelning är tre huvudmål - frukost, lunch och middag och två till tre mellanmål. 

I kokboken ger vi framförallt förslag på hela måltider som ska vara enkla att tillaga genom få ingredienser, enkel tillagning osv. Samtliga måltidsförslag är näringsberäknade och uppfyller aktuella rekommendationer om energisammansättning. Genom att ändra portionsangivelse kan de flesta recept/ingrediensmängd ändras från 1-10 portioner. Vår förhoppning är att också äldre ska finna recept som kan stimulera i vardagen eller till fest!

 

.