Inloggning

Användarnamn:

Lösenord:




Tallriksmodellen

Vid utformandet av recepten som ingår i kokboken har vi ofta använt oss av de proportioner som beskrivs i "Tallriksmodellen". Modellen är framtagen som ett hjälpmedel för att välja mängder och proportioner av livsmedel som bör ingå i en välbalanserad lunch eller middag. När modellen används konsekvent över en längre tid ger den en bra fördelning av mängden kolhydrater, protein och fett du får i dig.

Man kan tänka sig ett upp- och nervänt Y placerat på mattallriken. I grundutförandet av modellen bör den nedersta delen utgöra högst ¼ av ytan och de övriga två delarna bör vara lika stora (se fig nedan). Tillbehör som sås och eller dressing samt kryddor som ger måltiden ett extra lyft finns också med i recepten.



Tanken är att man:
  1. Ska börja med att lägga upp potatis, ris, pasta, couscous eller t.ex. bulgur på den vänstra delen. Bröd hör också dit och bör ingå i varje måltid. Denna del med kolhydratrika livsmedel är extra viktig för den som är fysiskt aktiv.
  2. Sedan fyller man den högra delen med grönsaker och/eller rotfrukter. Även frukt och bär ingår här och kan komplettera måltiden som efterrätt eller som mellanmål.
  3. Sedan är det bara en mindre del av utrymmet kvar till kött, fisk och/eller ägg samt andra proteinrika livsmedel som torkade bönor och linser.
  4. Fettet i måltiden kan komma från en eller flera av modellens delar. Exempelvis via en sås (inkl. tex. grädde och matfett)som serveras över potatisen/pastan eller på köttet/fisken, direkt via fisken om den är fet i sig (lax/sill), en oljedressing serverad över grönsakerna, oliver/nötter i salladen och/eller via matfett på brödet.   

Vid näringsberäkning av de måltider som ingår i kokboken har vatten antagits vara måltidsdryck om inte annat anges.

Hur stor portion just du behöver beror på hur mycket energi du gör av med. Energibehovet påverkas av bl.a. ålder, kön, kroppsstorlek och hur mycket du rör på dig. Recepten/måltiderna i kokboken utgår från en kvinna i medelåldern (mellan 31 och 60 år). En huvudmåltid som lunch eller middag bör ge ca 1/3 av dagens rekommenderade intag av energi. Eftersom rekommenderat intag av vitaminer och mineraler brukar räknas som genomsnitt på en vecka, redovisas endast energiinnehåll och energiprocent (dvs. hur stor del av energin som kommer från protein, fett och kolhydrater) i kokboken. En viss variation i energiinnehåll jmf. med rekommendationen förekommer i recepten/måltiderna.

I Matskolan finns en kort film som ger exempel på hur tallriksmodellen kan varieras så att den passar just dig! 

Get Flash to see this player.

I denna film beskriver Malin hur du kan använda tallriksmodellen när du planerar din måltid. Filmen visar även att tallriksmodellen är ett flexibelt redskap som kan anpassas efter olika energibehov.